El desenvolupament psicomotor

LA PSICOMOTRICITAT

La psicomotricitat va néixer com a resposta a certes patologies motòriques que presentaven els diferents nens i nenes.

Entenem com a psicomotricitat l’acció del sistema nerviós central que crea una consciència  en l’ésser humà sobre els moviments que realitza a través dels patrons motors, com la velocitat, l’espai i el temps.

En aquesta definició es tenen en compte diferents aspectes:

-          Aspectes socioafectius.

-          Aspectes motrius.

-          Aspectes psicomotrius.

-          Aspectes intel·lectuals.

Les característiques principals de l’activitat psicomotriu són:

-          És fonamental per a l’ésser humà.

-          Es desenvolupa molt abans que els coneixements i les actituds.

-          L’infant adquireix habilitats i destreses que li permeten: relacionar-se amb el medi, aconseguir més autonomia personal i comunicar-se a través de signes.

 

APRENENTATGE PSICOMOTOR

Els processos d’aprenentatge ens permeten incorporar nous coneixements, valors i habilitats que són propis de la cultura i la societat en què vivim.

L’aprenentatge és un canvi relativament permanent en el comportament. És un procés que influeix en tots els éssers vius. Permet que ens adaptem a les variacions de l’ambient per poder sobreviure.

L’ésser humà, des de que neix ha d’aprendre, ja que depèn totalment d’altres. Quan neix és dels pocs éssers que es troben en  aquesta situació.

Gran part dels actes que realitzem durant l’evolució són actes apresos que van aparellats a una maduració dels nostres sistemes nerviós, muscular, òrgans interns, etc.

En l’aprenentatge psicomotor hi trobem tres fases segons Le Boulch:

-          Fase exploratòria: el subjecte contacta amb el problema a resoldre.

-          Fase de dissociació: moviments imperfectes, difusos, selecció de moviment. El fixarà progressivament l’hàbit motor.

-          Fase d’estabilització: automatització de la tasca.

 

Molts aprenentatges dels infants corresponen a la categoria psicomotriu: aprendre a caminar, aprendre a lligar-se les sabates, aprendre a saltar, aprendre a copiar grafies,... I també de més grans: aprendre a dominar eines, fer esports, etc.

 

BASES NEUROLÒGIQUES

Els primers anys de vida és una etapa que comprèn el desenvolupament d'habilitats motrius gruixudes i fines , els que serviran de base per al desenvolupament d'activitats més especialitzades com és l'escriptura .

 

En néixer , el nen presenta una alçada mitjana de 50 cm . , I el seu pes de 3 kg aproximadament . Durant el transcurs del seu primer any de vida , la longitud i el seu pes es van incrementant amb el transmetre dels anys .

 

Aquest període de creixement provoca canvis proporcionals en el seu cos , així per exemple , en néixer el nen present relativament un cap gran en proporció al seu cos , després aquesta ja no creixerà tant com el cos . Existeix també un increment en la longitud del tronc , dels braços i cames , quan s'arriba a una alçada plena . Podem considerar , que les diverses parts del cos van incrementant-se en proporcions diferents , aconseguint el seu límit en diversos moments que van des de la primera infància a la maduresa .

 

Resumint direm que a mesura que avança el desenvolupament físic del nen s'ampliarà igualment la capacitat de la seva resposta motora , que serà determinada per la maduració física i sobretot per l'oportunitat que hem de brindar mitjançant l'execució de les activitats com el gateig , caminar , córrer , saltar , etc . D'acord s'aconsegueixi l'avanç en el seu desenvolupament el nen adquireix destreses grans i complexes .

Aquest desenvolupament va dependre de dos lleis de maduració transmeses genèticament :

 

Llei cefalocaudal

El desenvolupament corporal del nen pel que fa a les seves estructures i funcions comença pel cap i després es dirigeix ​​al tronc , per finalment arribar a les cames . Aquesta teoria es comprova en veure que la part superior del seu cos és més pesada que la resta i és on s'inicien les funcions motrius , per exemple quan se'n va a dormir al bebè sobre el seu llit , cap per avall , notarem que poden aixecar el cap molt abans de poder aixecar el pit . Així mateix el control del cap , dels ulls i espatlles precedeix al control de les extremitats . ( Les extremitats superiors es controlen abans que les extremitats inferiors ) .

 

Llei proximodistal

En aquest nivell , el desenvolupament segueix la seqüència des de dins cap a fora partint de l'eix central del cos . Si parlem per exemple del desenvolupament del fetus , veurem que el cap i el tronc es van formant abans que el desenvolupament de les extremitats superiors i inferiors , que aniran apareixent en forma gradual , és a dir , que les incipients extremitats poc a poc aniran allargant-se fins aconseguir l'aparició de les mans i els dits , en el cas de les extremitats superiors , de peus i dits en cas de les extremitats inferiors . Per exemple el nen posseeix l'ús dels braços , abans que el de les mans i aquests són utilitzats de forma global , abans de poder coordinar i controlar els moviments dels dits . ( La seqüència de control seria : espatlla , braç , canell , mà ) .

PAPER DE L'HERÈNCIA EN EL CURS DEL DESENVOLUPAMENT. ASPECTES EVOLUTIUS 

Quan naixem rebem del pare i de la mare una informació genètica que ens permet formar part de l’espècie humana: trets morfolòqics, sexe definit, unes capacitats de desenvolupament que estan inscrites en una determinada constitució del cervell i un calendari maduratiu.

Tots els nadons que neixen tenen dues cames, dos braços, una cara amb els trets característics dels éssers humans i un sexe determinat. Aquests trets són els trets que externament ens distingeixen com a éssers humans.

Però també naixem amb un cervell que està preparat per tenir un creixement i un desenvolupament que podem qualificar d’espectaculars.

La informació que conté el cervell es caracteritza pel fet que marca totes les possibilitats de desenvolupament que té l’ésser humà, però no hi ha cap limitació. Per exemple, en el cas de l’aprenentatge de la llengua, el cervell conté tota la informació perquè un infant pugui parlar, però no marca en quina llengua ho farà i quin serà el seu grau d’adquisició. Això dependrà del context lingüístic en què visqui i del grau de correcció del llenguatge que es parli al seu entorn, així com de les experiències per utilitzar el llenguatge per a diferents fins.

Un altre aspecte que cal comentar és que el nostre codi genètic conté una informació que denominem calendari maduratiu.

El calendari maduratiu fa referència a una sèrie d’informacions genèticament establertes que ens permeten saber que els éssers humans passem per una seqüència de desenvolupament que sempre és igual per a tothom (caminar cap a l’any, parlar cap als dos anys...,) i que en els seus trets bàsics no es fan de manera diferent (per exemple; un infant no podrà caminar cap als 6 mesos perquè en aquesta edat encara no hi ha un desenvolupament motriu que ho permeti, encara que ja li permet aguantar-se assegut). És a dir, aquesta seqüència determina quines coses són possibles en diferents moments.

A mesura que avança l’edat (+2 anys), les adquisicions estan més marcades per altres aspectes, com l’estimulació i l’ajuda rebuda de l’exterior.

La comprensió de la influència de l’herència en el desenvolupament dels éssers humans queda molt clara mitjançant la diferenciació feta per F. Jacob i recollida per Palacios (1979) entre la part oberta i la part tancada del codi genètic.

La part tancada del codi genètic és la que imposa una determinada informació genètica i s’ha de complir necessàriament. Es tracta de la informació genètica que estableix per als éssers humans un cicle vital determinat, uns reflexes al moment de nèixer, unes característiques genètiques determinades.

En canvi, la part oberta del codi genètic estableix un conjunt de potencialitats que no es poden desenvolupar totalment sense una influència del medi, sense una estimulació que prvé de les persones que envolten les criatures. Uns exemples: possibilitat d’ús del llenguatge, capacitats d’establiment dels vincles emocionals, resolució de problemes, entre d’altres.

En cadascuna de les funcions i capacitats hi ha un pes específic més o menys gran de la part tancada o de la part oberta del codi. D’aquí venen les diferencies entre unes capacitats i unes altres en els infants. Així, per exemple, podem dir que pel que fa al desenvolupament de les capacitats motrius, tots els nens i les nenes aconsegueixen caminar correctament al voltant del primer any sense necessitat que hi hagui una estimulació específica en aquest sentit, perquè aquestes capacitats estan fortament modulades per la part tancada del codi genètic.

En canvi, és difícil que totes les criatures aconsegueixin un determinat desenvolupament del llenguatge en tota la seva amplitud sense l’estimulació del medi que permeti la utilització del llenguatge en totes les seves funcions i usos, ja que el llenguatge està regulat per la part oberta.

Així doncs, podem dir que el desenvolupament de l’espècie humana és el resultat d’una interacció entre un programa maduratiu (inscrit genèticament) i l’estimulacoó social i personal que l’infant rep de les persones que en tenen cura. Per tant, entenem que els aspectes psicològics del desenvolupament no estan predeterminats, sinó que s’adquireixen mitjançant la interacció amb el medi físic i social que envolta els infants des del seu naixement.

 

Fisicomaduratives (mecanismes interns)

Relacionals (mecanismes externs)

Calendari maduratiu

Alimentació

Lleis biològiques

Estimulació

 

Aprenentatge

 

Condicions de vida

 

 

-          Control del cos

-          Moviment i fortalesa en l’activitat corporal (en relació amb l’entorn)

 

 

El moviment. Aspectes evolutius

Quan parlem de moviment ens referim a un concepte molt ampli. Diversos autors, un dels més destacats Jean Le Boulch (1992), aborden el moviment com una activitat que pot ser de dos tipus:

-          De tipus adaptatiu: significa que el nen o nena, des de que neix, s’ha d’adaptar al món que el rodeja i aquesta adaptació es composa de diverses accions motrius.

-          De tipus exploratori: les persones necessiten moure’s i a través del moviment i de poder explorar el que ens rodeja com el/la nen/a podrà conèixer, aprendre i connectar-se al món extern. En molts casos, de la qualitat d’aquesta exploració podran dependre dels parenentatges futurs.

S’entén el moviment, per tant, com un desplaçament d’una part o de tot el cos. Quan parlem de control de moviment ens referim a la possibilitat de moure el cos de forma voluntària, espontània i armònica.

Es considera que el moviment ha de ser voluntari, en el sentit que ha d’haver una motivació de base per a que impulsi al nen o nena a moure’s.

ETAPES EVOLUTIVES

Es considera el desenvolupament com la capacitat de transformació i perfeccionament de les funcions globals de l'individu en l'aspecte físic, emocional , intel·lectual i de relació amb l'ambient i la societat .

El desenvolupament del nen depèn fonamentalment de la maduració i perfeccionament del seu sistema nerviós , i fins que això no es produeixi no és possible que adquireixi les habilitats i destreses corresponents a cada edat .

Al nen normal , aquestes etapes es van succeint lenta però continuada durant els primers anys de vida , sense necessitat d'un aprenentatge programat .

Tot i això , els pares poden estimular el desenvolupament de cadascuna d'aquestes capacitats o aptituds fent que el nen les adquireixi en un temps menor o amb una habilitat major .

La dedicació , l'estímul , les carícies i les paraules dels pares influeixen d'una manera positiva en el desenvolupament psíquic i motor del seu fill . El nen , en el seu desenvolupament , mai saltarà una etapa , per tant, no aprendrà , per exemple , a parlar sense abans haver balbucejat , ni s'iniciarà la deambulació abans d'aprendre a seure .

La comprovació d'aquestes capacitats forma part dels controls de seguiment normals per part del pediatre . Les dates anotades són orientatives , per la qual cosa es tindrà en compte que cada nen porta el seu propi ritme de desenvolupament .

A continuació i veurem les diferents etapes de desenvolupament.

•Primera infància (0 a 3 anys)

•Segona infància (4 a 6 anys)

•Tercera infància (7 a 11/12 anys)

•Adolescència (12/13 a 20 anys)

 

En la primera infància és on l’infant desenvolupa gran part de les capacitats. Aquests canvis significatius en l’ontogènesi està distribuït en cinc estadis. Aquests estadis són:

1. Impulsiu

2. Emocional

3. Sensoriomotor

4. Projectiu

5. Personalisme i valor funcional

Aquestes etapes són un recurs descriptiu per a referir-nos a alguns dels grans salts qualitatius que es produeixen en el desenvolupament.

 

1.Estadi impulsiu

Activitat motora reflexa:resposta motora als diferents estímuls (interoceptius, exterioceptius i propioceptius). A vegades per adaptar-se a un objecte, (funció d'alimentació, de suport), altres sense exercir cap control degut a la poca maduresa cerebral).

Segons Wallon, el moviment té com a punt de partida la sensibilitat. En el camp interoceptiu, la sensibilitat visceral, la sensibilitat deguda a la variació del to que s’expandeix a diversos camps: interoceptiu, propioceptiu i exteroceptiu.

El seu començament ho assenyala el naixement. 

En la seva relació amb l'altre. 

 > El naixement marca per al nen la seva separació biològica de l'organisme matern, quedant exposat, per això, al medi ambient. 

 > Davant d'aquesta separació, apareixen en el nen una sèrie de reflexos que li permeten la subsistència. 

Els reflexos de succió i deglució permeten satisfer les seves necessitats d'alimentació.

 

Del punt de vista motor: 

En néixer la principal característica del nadó és l'activitat motora reflexa.

> Resposta motora als diferents estímuls (intero, propi i exteroceptiu) és una resposta reflexa. 

> Les descàrregues tòniques, impulsives permeten donar compte al mig de les seves necessitats.

2. Estadi emocional (>6 mesos)

Primeres mostres d’orientació cap a l’entorn social. Reaccions tònicoemocionals (sonriure, rebuig,...).

L’emoció domina les relacions de l’infant amb el medi (“simbiosi amb el món”)

El que determina aquest estadi és el caràcter expressiu que van adquirint les reaccions condicionades pel medi (l'espera, necessitat de ser canviat de posició etc.) 

Els crits i sacsejades globals (inquietud motriu) en ser calmades pel biberó es convertiran en desig alimentari per exemple. 

La resposta materna de consentiment o de rebuig, va elaborant entre ella i el nen tot un sistema de comprensió mútua, de senyalització expressiva mitjançant gestos, actituds o mímica, la base és clarament afectiva i és particular de la diada.

3. Estadi sensoriomotor (final 1r any).

Intensa activitat d’investigació i d’exploració del món dels objectes

- Noves possibilitats de la capacitat de desplaçament en l’espai (caminar)

- L’activitat fònica adquireix funció simbòlica (capacitat d’atribuir a un objecte la seva representació – imaginada – i a la seva representació un signe verbal)

La seva relació amb l'entorn .

> Després de l'estadi emocional en què la principal característica és la simbiosi afectiva del nen amb l'ambient, apareix una activitat totalment diferent que es converteix en el factor determinant d'aquest nou estadi.

 L'activitat de recerca i d'exploració del món dels objectes . El nen està tornat cap al món exterior sent aquesta la seva activitat i forma de relació preponderant .

El nen respon a les impressions que les coses exerceixen sobre ell per gestos dirigits cap a elles; desplaçar-se, prendre-les, assenyalar etc . I no amb una resposta més subjectiva d'agitació com en estadis anteriors .

En el primer any , semblaria que el nen s'interessa pels objectes que prèviament li van ser presentats per l'adult (tot enganxat a l'adult , a l'altre , els objectes prendrien una significació en la mesura de l'altre )

 

Pel que fa al moviment :

L'activitat sensorio motriu s'enriqueix aviat sota l'estímul de l'anomenada " llei de l'efecte " .

Els progressos en els moviments o conductes cada vegada més adaptats s'haurien fet que a partir dels primers assajos s'ha anat fent una selecció que va eliminant tot el que no és adequat i no produeix l'efecte esperat i el que si produeix l'efecte favorable implica la repetició del gest útil i el fracàs del no útil o poc útil .

 La sensorialitat li fa investigar sobre les qualitats de les coses al mateix temps que aquestes investigacions li afinen la seva pròpia sensibilitat i el seu propi moviment ( doble funció del moviment )

El resultat (efecte ) produït per les seves manipulacions , ja sigui en si mateix , ja sigui en els objectes , l'incita a repetir el mateix gest per obtenir novament l'efecte i després a superar aquesta activitat circular , modificant el gest per comprovar les modificacions del efecte .

 La maduració progressiva dels centres nerviosos , a aquesta edat , ha permès connectar entre si els diferents camps sensorials i motors de l'escorça cerebral.

 L'exploració amb les mans han anat fent-se cada vegada més pertinents en l'exploració a l'estadi anterior però no són suficients .

A l'estadi anterior no accedeixen a l'espai llunyà perquè no excedeixen l'espai proper ( el que té per radi la longitud del braç ) .

L'activitat sensorio motriu que és la dominant en aquest estadi ha de ser perllongada per tant , per dues els començaments abastaran el segon any de vida : la marxa i la paraula i són fonamentals en aquest estadi. 

4. Estadi projectiu ( > 1 any )

L’infant coneix l’objecte a través de la seva acció amb ell

-          L’acció motora estimula l’activitat mental (la funció motora com a instrument de la consciència)

-          El pensament es projecta en gestos

-          Imitació, repetició d’accions…

En aquest estadi l'acte és l'acompanyant de la representació. El pensament és com projectat a l'exterior pels moviments que ho expressen. El pensament es projecta en gestos. 

El nen s'expressa tant amb gestos com amb paraules, com volent imitar el seu pensament i distribuir les imatges d'aquest pensament en l'entorn, com per conferir una mena de presència. 

El gest acompanya la paraula i al pensament tot fràgils i en certa mesura poc sostenibles. 

Hi ha una preponderància en tot l'aparell motor sobre l'aparell conceptual i encara necessita del gest per expressar conceptes, fets o situacions. 

Tot és difícil, la representació sense que estigui sostinguda per l'acte.

5. Estadi de personalisme ( > 3 anys)

Personalitat polivalent - Afirmació de l’autonomia

- sensibilització davant els altres

- Consciencia de sí mateix

Per Wallon l'estadi del personalisme comença al voltant dels tres anys i assenyala que consta de tres períodes d'aspectes sovint inversos, encara que tots tenen per objecte la independència i l'enriquiment del jo. 

  - El primer període és el període d'oposició i inhibició.

 -  A aquest succeeix un altre en què el jo tendeix a fer-se valer ia rebre aprovacions. El nen vol ser seductor als ulls d'un altre i per a la seva satisfacció. És una edat de narcisisme. Edat de la gràcia. 

-  Representació de rols.

PROGRÉS PSICOMOTOR EN EDAT ESCOLAR

Esquema corporal: la representació que tenim del nostre propi cos, de les parts corporals, de les seves possibilitats de moviment i acció, així com dels seus diferents limitacions. 

 La representació de l'esquema corporal i de les relacions medi-cos es va construint mitjançant un llarg procés d'assaig i error, mitjançant l'experiència que nens i nenes tenen amb el seu cos i de les vivències que amb el es tenen, és un procés gradual, conseqüència de la maduració i dels aprenentatges.  

Un cop conegut l'esquema corporal dels nens/es seran capaços d'ajustar les seves accions als seus propòsits, com ara saber la força que han d'aplicar en agafar una joguina pesat, o poder portar-se la cullera a la boca.

Domini lateral: la capacitat d'utilitzar de manera coordinada els membres del cos amb l'objectiu de desenvolupar una activitat tenint en compte l'espai. 

Un exemple és lligar-se els cordons de les sabates o escriure, per assolir l'èxit en aquest tipus d'activitat el nen o la nena s'hauran de practicar fins a aconseguir el domini i tenir conseqüències positives.

Tonificació muscular: és el grau de contracció que en cada moment tenen els músculs, oscil · lant entre hipertonia o contracció, i la hipotonia o relaxació marcada. 

En aquestes edats el to muscular s'anirà tornant controlat, sabent en cada moment que força ha d'exercir sobre cada objecte. 

Aquesta capacitat la marcarà l'experiència amb els objectes, pel que és important l'estimulació en aquestes edats, oferint al nen / a objectes de diferent grandària i pes.

Equilibri corporal: fa referència a una ordenada relació entre l'esquema corporal i l'estructura espacial. 

L'equilibri permetrà que el nen pugui realitzar una activitat física, a més influirà en la seguretat amb la qual es realitza l'activitat. Aquest element està regulat pel cerebel, el que no indica que sigui, relativament controlable.

Control respiratori: des de molt petits haurem de realitzar activitats de control de respiració amb nens i nenes, aquestes activitats van a implicar conèixer com es respira i controla conscientment el ritme i profunditat de la respiració. 

Aquest aprenentatge és molt important perquè com en el cas del to muscular, la respiració es relaciona, tant en nens com en adults, amb l'atenció i les emocions.

Coordinació: el nen/a haurà associar patrons motors coneguts anteriorment, agrupant-los donant lloc a moviments molt més complexos. 

S'acabarà dominant tant la coordinació de moviments com la força i intensitat que requereix casa activitat. La seqüència de moviments acaba sent interioritzada, permetent que el subjecte pugui executar la seqüència de moviments sense atendre a la seva realització. Finalment, disminuirà el temps de reacció, d'execució i de control de la musculatura, sent més ràpid i automàtic.

Estructuració de l'espai i del temps: és la relació espai-cos, com percebem l'espai en funció del moviment del cos ja sigui aturat o realitzant alguna activitat. 

En això incloem, amode d'exemple, alguns plans espacials, com: dalt-baix, davant-darrere o dreta-esquerra, aquest últim serà de més dificultat per als nens d'aquestes edats.

Independència: és la capacitat de controlar per separat cada segment motor. Fer un moviment relativament complex amb una mà sense que es mogui l'altra. 

És un exemple d'independència que a aquestes edats ens trobem que els nens / es treguin la punta de la llengua alhora que escriuen, o que tensin els músculs d'una mà a l'agafar un objecte amb la mà contrària. 

La independència comença a aconseguir-se a l'edat de 6 anys, encara que és un procés llarg.

 


Evolució del gest gràfic

IMPORTÀNCIA DEL DIBUIX INFANTIL

-       El dibuix és una transposició o representació de quelcom relacionat amb la “realitat”, pot ser un objecte o una emoció.

-       Respon a la necessitat d’anar coneixent i aprenent com funciona l’entorn, i la necessitat de socialitzar, imitar, tocar, fer pròpies les coses noves.

-       La possibilitat de manifestar-se a través del dibuix proporciona un espai propi on tenen control sobre la seva realitat.

-       Font de valors comunicatius, expressius i creatius són mitjans per el desenvolupament integral de l’infant.

-        

A través del dibuix els nens diuen moltes coses de si mateixos. El paper guixat serà la seva primera gran obra, un nou mitjà de comunicació i d'expressió, i sobretot un nou llenguatge. A més, el dibuix serà la manera de conèixer l'estat d'ànim , ja que en ell veurem el que el nen sent, pensa, desitja, el que l'inquieta, el que el fa sentir trist o alegre. Per això ens interessem, o ens hem interessar, pels dibuixos que fan. Perquè hem de tenir en compte que el dibuix infantil afavoreix la creativitat, ajuda al nen a tenir més confiança en si mateix, a expressar els seus sentiments, a madurar psicològicament i permet a més desenvolupar la motricitat fina, és a dir, la que es relaciona amb el moviment dels dits, la qual cosa facilita els processos posteriors de l'escriptura

No oblidem que...

-        Permet “madurar” la seva percepció del món (adquirir els patrons perceptius de la cultura).

-        El desig de ser valorat i aconseguir un equilibri és part de la cerca a través de l’expressió infantil en el dibuix.

-        El reconeixement del seu esforç farà a l’infant sentir-se comprès i acceptat.

-        Influeixen en el dibuix infantil l’estat mental, emocional i físic.

-       Les imperfeccions del dibuix infantil no són errors, expressen una manera de representar la realitat.

 

ASPECTES EVOLUTIUS

Partim de considerar important que es produeixi un acostament dels adults a aquestes formes de representació , ja que són de gran utilitat per a comprendre en quin nivell expressiu es troben i relacionar-lo amb el seu nivell psíquic i de coneixements , programar objectius, continguts i activitats d'ensenyament-aprenentatge que es corresponguin amb aquest moment del desenvolupament, així com per a la detecció de problemes individuals de tipus visual, motriu, etc.

Per a això hauríem de tenir presents els diferents factors que intervenen:

  • Desenvolupament afectiu i social. Els nens i nenes tendeixen a identificar-se amb les produccions que realitzen, ja que projecten  en elles el concepte que tenen de si mateixos, de les seves experiències i dels altres.
  • Desenvolupament intel·lectual. En les produccions infantils s'aprecia la progressiva presa de consciència que tenen de si mateix i de l'ambient.
  • Desenvolupament físic. Ens ho indica la seva capacitat de coordinació aspecte-motriu , la manera que controla el seu cos, guia el seu grafisme i executa els treballs que exigeixen precisió.
  • Desenvolupament perceptivo. La percepció juga un paper fonamental en el desenvolupament cognitiu i en l'aprenentatge. Els nens i nenes mostren en les seves produccions la seva capacitat d'observació i anàlisi, dintre  del seu nivell madurativo.
  • Desenvolupament estètic i creatiu. Els criteris estètics deuen diferents fonts: individual, cultural, d'intencionalitat, etc. I es revela, en les produccions infantils, en l'aptitud sensitiva per a integrar experiències en un tot cohesionat , ens diu Lowenfeld (1980).

 

ALGUNES NOCIONS FONAMENTALS

És un fet que existeixen trets evolutius generals i pautes comunes que ens indiquen el moment de desenvolupament gràfic que es troba cada  nen o nena. L'estudi d'aquests trets per part de diferents autors (Stern, 1962; Kellogg, 1987; Lowenfel, 1980; Luquet , 1978; Arnheim, 1988; Cabanellas, 1980; etc. ) ha donat lloc a una estructuració en etapes que guarden un paral·lelisme aproximat amb les etapes del desenvolupament psicològic , entenent aquestes com pautes de maduració que sorgeixen en nens i nenes d'una edat mental aproximada.

La divisió en etapes , avui dia qüestionada, és clarament artificial, ja que el desenvolupament és progressiu, no obstant això facilita la seva comprensió, al ser uns punts típics intermedis de desenvolupament. Aquestes etapes s'identifiquen a través d'indicis tals com : Característiques comunes de desenvolupar el grafisme, forma de distribuir l'espai i d'aplicar el color, configuració de les formes, etc.

Les etapes diuen els autors citats se succeïxen ordenadamente , sense salts, tots passen per elles, encara que no ho facin necessàriament en les mateixa època. La seva evolució depèn de factors genètics (desenvolupament del sistema nerviós) i madurativos, entre els quals tenen una especial incidència:

  • La introducció primerenca . És important que afavorim els primers intents de representació proporcionant-los instruments adequats: eines que deixin petjada fàcilment i suports suficientment amplis com perquè puguin dibuixar sense sortir-se d'ell, ja que encara no són capaços de controlar els seus moviments.
  • El desenvolupament motriu. La ejercitación motora facilita el desenvolupament gràfic , perquè aquesta evolució sigui equilibrada cal programar paral·lelament activitats sensomotoras i psicomotrius , que al seu torn poden servir d'element motivador per al treball plàstic, sobretot quan es tracta d'afermar l'esquema-imatge corporal i els aspectes topològics i proyectivos.
  • El desenvolupament perceptivo visual.  La maduresa visual no és suficient, és necessària que se li exerciti i estimuli per a ampliar el llindar de diferenciació de les sensacions. La percepció juga un paper destacat en el desenvolupament cognitiu i l'adquisició de coneixements.
  • El mètode de treball. El mètode de treball juga un paper determinant en la capacitat d'expressió i en el desenvolupament gràfic de nens i nenes. Amb la finalitat de recollir alguns principis metodològics bàsics , que han de presidir tota activitat gràfica, vam presentar a continuació el següent  apartat.

 

FACTORS QUE INTERVENEN EN EL CANVI DEL GEST GRÀFIC

-       Aspectos fisicomaduratius.

-       Aspectos psicomotors.

-       Asoectes afectius.

-       Aspectos cognitius.

-       Procés de construcción representacional.

-       Capacitat de simbolització.

-       Creativitat i expressió.

 

L’EVOLUCIÓ DE LA MUSCULATURA DE LA MÀ

Flexió: el polze s’acosta a la línea mediana.

Extensió: moviment contrari.

Abducció: moviment perpendicular (s’allunya del plà medià del cos).

Addució: s’acosta al plà medià del cos.

Oposició: sumatòria de tots els moviments rotatoris.

 

    

 

DIRECCIÓ DEL CANVI DEL DIBUIX A L'ESCRIPTURA

-       Del gargot a la representació ideográfica: paulatinament s’identifica el contingut de les formes i de les figures.

-       Del dibuix a l’escriptura: trànsit de la sombolització gràfica al domini dels signes de l’escriptura.

 

 

 

 

ETAPES DEL DIBUIX INFANTIL

 

1- Estadi motor o gargot (1-2 anys)

- Desordenat: El nen no té cap control sobre el que dibuixa, és a dir, alhora de fer el dibuix ni tan sols mira el full sinó que va mirant cap a altres costats. És en aquesta etapa on s'han de donar fulls suficient grans perquè el nen pugui expressar-se millor. Els dibuixos duran poc i el color gairebé no els interessa. La importància que té aquesta estapa són les línies.

L’acció és la base de la representació

-       Control de la motricitat de la mà i l’avantbraç

-       Increment del control i de la coordinació de moviments (moviments voluntaris referits a la posició del cos i dels segments corporals)

-       Perfeccionament de la motricitat fina

-       Emergència de la funció simbòlica (pla cognitiu juntament a l’acció motora) 

 

Gargots gràfics espontànis

Traçats homolaterals

-       El traç té origen proximal (espatlla)

-       Tot el braç està en moviment

-       Segments de rectes d’esquerra a dreta (dretans) i al contrari (esquerrans)

2.Exploracions (“barridos”) horitzontals o oblics

-       Traços que combinen la partida de l’eix i el retorn cap el mateix punt

-       Moviments d’anada i tornada, simètrics per ambdues mans

3.Traços circulars, positius o negatius

-       Traços més flexibles (bucles, cicloides allargats, etc.) que substitueixen a les exploracions (“barridos”)

-       Aquests traços combinen un moviment d’origen proximal (espatlla) i un moviment rotatòri d’origen distal (canell) 

2- Estadi representatiu (a partir dels 2 anys)

Intenció representativa: deixa d’interessar-se en el seu gest i comença a preocupar-se pel traçat (resultat)

-       Millor coordinació òculo-manual: l’ull que seguia la mà “comprobant el traç”, ara guia progressivament el traçat

-       Entra en acció el múscul flexor del polze

-       Pot guiar una ratlla cap a una altra precedent.

-       Pot fer “un quadrat” (forma tancada per quatre punts)

-       Pot tancar una rodona o fer-ne tocar dues i diverses ratlles (exemple: dibuixar un sol)

-       Apareix la doble rotació (sentit positiu i després negatiu) en un moviment continu (exemple: dibuixar arabescos i espirals) 

-       Control cada cop més fi de l’amplitud i de la corba. 

Gargots amb nom

-       Intenció figurativa

-       Assumeix que els gargots són una forma d’expressió i que a través dels seus dibuixos genera una reacció en els adults

-       Es produeix la descripció verbal de l’activitat gràfica realitzada

-       Pot donar nom als seus gargots tot i que els traçats no s’assemblin en res a l’objecte que vol representar (als ulls de l’adult)

-       L’ activitat gràfica es converteix en un instrument de comunicació i de representació

2.1 - Estadi representatiu. Realisme subjectiu (dels 2 als 4 anys)

-       Predomini de model afectiu

-       Relació afectiva amb la realitat, dibuixa allò que li és significatiu

-       Intenció representativa

-       Aparició de la forma figurativa: reconeix l’objecte en els seus elements però no en la seva estructura

-       Evocació del model real

-       Dibuix additiu 

 

Al final de l’estadi representatiu… (4-5 anys aprox. )

-       Pot verbalitzar les seves produccions: anomena “sol” a una redona amb ratlles radiants, “ninot” a una rodona acompanyada de quatre traços, etc.

-       Incapacitat sintètica: els objectes apareixen desordenats en la pàgina, com flotant en l’espai.

-       Alfabet gràfic espontani que li permet fer qualsevol traçat. Apareix el dibuix de la figura humana (final de l’etapa representativa). 

 

2.2 - Estadi representatiu. Realisme conceptual (dels 4 als 7 anys)

 

-       S’intensifica la intenció figurativa (tendència més realista)

-       Percepció influïda per la cognició (l’infant dibuixa més allò que sap que allò que pot veure)

-       Augment de detalls de l’objecte representat

-       Exageració del tamany (un braç llarg representa un braç que es mou per agafar, pegar, etc.)

-       Representació del moviment (diverses ratlles horitzontals per donar la idea de moviment)

-       Desaparició progressiva de la juxtaposició. Relaciona els elements representats. (Exemple: dibuixa escenes, paisatges , etc.)

-       Representació espacial delimitada per dues línies: una línia que representa el terra (la terra) i la línia del cel (el sol, els núvols)

-       Transparència i perspectiva

-       Dibuixos personals (experiències, vivències) 

 

3- Estado comunicatiu (7 a 10 anys)

Capacitat de veure, reconèixer i comprendre dues dimensions en les imatges gràfico-plàstiques:

Intenció analítica basada en l’observació (dimensió objectiva)

-       Comprensió del significat de les imatges percebudes, competències per realitzar inferències (accés a la realitat simbòlica / simbolitzada).

Intenció representativa (dimensió subjectiva)

-       Manifestació de les idees, estimulació de sentiments i emocions a través de creacions personals . 

 

4- Estadi realista ( 10 anys..)

-       Domini de tècniques gràfiques i plàstiques del dibuix

-       Capacitat per apreciar la configuració de la forma considerant la proporció, el volum i la perspectiva

-       Expressió creativa i apreciació de les arts (a partir dels 15 anys) 

 
 
 
      Dibuix artístic com assignatura

El Dibuix artístic persegueix fomentar la capacitat del coneixement formal, potenciant el pensament divergent, l’agudesa perceptiva i la memòria visual de l’alumnat, aportant alhora recursos que faciliten el desenvolupament de la sensibilitat expressiva, i propiciant mitjans per a una valoració crítica personal i criteris analítics i estètics d’aplicació en els seus propis treballs i en l’estudi d’obres d’altres artistes.

Paper de l’adult en l’educació del gest gràfic

Està clar que els adults hem de respectar i potenciar la llibertat de creació, però això no significa que ens hàgim d'inhibir dels processos de creació amb el pretext de no interferir. Coincidim amb M. Belada i R. Juanola (1987) quan diuen que l'aplicació d'un mètode és important ja que complix la funció d'organitzar la realització d'un treball, contribuïx de manera positiva al desenvolupament de les activitats i facilita el seguiment i anàlisi dels processos. Si volem que aquest mètode permeti i desenvolupi la llibertat de creació haurà de regir-se per uns principis que afavoreixin aquest objectiu:

-Actitud i propostes de l'educador realment creatives, potenciant un clima segurizante i afavoridor de l'autoestima. No forçar els ritmes individuals.

-Bandejar els aspectes competitius i de concurs de les activitats plàstiques.

-Intervenir de forma equilibrada, ni fer-lo constantment ni deixar-los completament sols, no donar solucions però sí estimular-los en la seva recerca.

-Partir en les activitats de les seves vivències, ja que gens del que s'ha experimentat es projectarà, quan es projecta realment, de forma estereotipada, però gens que no s'hagi interioritzat pot expressar-se de forma personal.

-No imposar criteris gràfics, estètics o el propi mètode de treball. No proposar models, que no és el mateix que no donar referències. No censurar.

-No realitzar treballs preciosistas, forçosament dirigits pel professor/que conscient o inconscientment busca el seu propi èxit, ni activitats manuals amb un marcat accent mecànic.

-Oferir-los oportunitats de desenvolupar la seva capacitat de percepció i anàlisi.

-Procurar que estiguin motivats en el seu treball, ja que en contra del que es creu normalment, els nens i nenes necessiten ajudes i estímuls per a les seves idees, amb la finalitat de poder recrear-les mitjançant l'expressió, necessiten sentir-se motivats per a comunicar-se (Belada i Juanola, 1987). La falta d'estímuls provoca bloquejos, al no haver preguntes tampoc haurà respostes, amb la qual cosa es corre el perill d'una fugida cap als estereotips i les formes rígides, (Giménez et al., 1983).

De tots aquests principis volem detenir-nos en aquest últim, ja que vam considerar que motivar a nens i nenes és una de les principals funcions del professorat en aquesta matèria, al mateix temps que si es treballa de forma adequada contribuïx al desenvolupament dels seus aspectes formals —percepció, llenguatge visual, tècniques, etc.—. Utilitzarem bàsicament recursos motivadors que formin part del mitjà que envolta a l'alumne/a:

— El diàleg. Tenint en compte que la motivació no és solament un recurs metodològic al principi de l'activitat, és oportú, una vegada que el nen o la nena ha arribat a la funció representativa del dibuix, dialogar sobre el treball al principi, durant i al final de la seva realització. Ha de servir per a ampliar i aclarir aspectes relacionats amb la percepció, el pensament i els sentiments; potenciar els intents propis per a resoldre problemes; suscitar la recerca per a l'aprofitament més adequat del material que utilitza; etc.

— Observació. És una bona forma d'acostar conscientment als escolars al món de l'espai i de les formes, ho contribuïx al seu desenvolupament perceptivo.  Aquesta motivació podrà ser directa, a través sortides i també de materials que podem tenir en l'aula, o indirecta, valent-nos de diapositives, vídeos, fotografies, etc., en el cas de no ser possible la directa, a aquest efecte és convenient que en cada aula existeixi un banc d'imatges.

Sempre que sigui possible no només es descobriran i analitzaran les formes, els colors, les teixidures, etc., incidirem també en el so, tacte, olor,... dels objectes, la qual cosa contribuirà a augmentar la seva consciència d'ells.

— Materials i tècniques. Els propis materials i les tècniques plàstiques serveixen, en ocasions, com elements motivadors. Nens i nenes deuen manipular, experimentar i investigar els materials adequats a la seva edat per a descobrir les seves possibilitats.

— Els elements plàstics. Els elements del llenguatge visual poden ocupar el paper d'element motivador i centre d'interès en les activitats d'expressió plàstica. Adequadament al seu nivell es poden realitzar activitats entorn del color, la forma, la teixidura, la línia, etc.

— Associació. Partint de les seves pròpies experiències i desitjos, de les dels seus companys i també d'altres suggerides a través de narracions, etc. poden recrear la realitat de forma plàstica.

 

 

Construcció de l'esquema corporal

DEFINICIÓ “ESQUEMA CORPORAL”

Esquema corporal: la representació que tenim del nostre propi cos, de les parts corporals, de les seves possibilitats de moviment i acció, així com dels seus diferents limitacions.

Imatge: percepció conscient del nostre cos, tant global com segmantada.

Esperiència progressiva: física (impressions sensorials, propioceptives i exteroceptives) i social – (interrelacions en l’entorn social). 

LES IMPRESSIONS I INFORMACIONS ENS ARRIBEN DE.....

L'esquema corporal és producte d'un desenvolupament progressiu ontogenètic ia partir de les sensacions :

a) interoceptives , ( viscerals ) .

b ) Exteroceptives , fonamentals assolides per la vista i el tacte .

c ) Propioceptives , que ens vénen dels músculs , tendons i articulacions , i ens

informen sobre la contracció o relaxació del cos . ( Percepcions de posició i to muscular ) .

Al llarg de la seva evolució psicomotriu , la imatge que el nen es forma del seu propi cos s'elabora a partir de múltiples informacions sensorials d'ordre intern i extern que aquest percep .

Des del punt de vista evolutiu , primer es donen les sensacions interoceptives , la sensibilitat del tub digestiu i l'activitat bucal a partir del naixement . A partir de l'alimentació i de les funcions excretòries , el nen va experimentant vivències sobre el seu propi cos .

En un segon moment , els nens experimenten sensacions d'origen cutani , és a dir a partir de la pell o el tacte , això donarà pas a les sensacions exteroceptives , doncs descobrirà les seves mans com a part de si mateix i com a nexe entre el món exterior i la seva món intern . Les mans no només són part del seu cos sinó instruments d'exploració . Posteriorment anirà descobrint altres parts del seu cos , com els seus peus i poc a poc els anirà incorporant al seu esquema corporal .

A mesura que el nen desenvolupi destreses motores , sigui capaç de caminar , desplaçar-se i adoptar postures més complexes anirà rebent informació de les diferents posicions que adopta i anirà prenent consciència que aquest cos li pertany . Als tres anys , el nen ja prendrà consciència que les seves mans , peus , tronc i començarà a manejar-se com un tot , anirà descobrint la seva imatge total .

L'organització de l'esquema corporal és el punt de partida de nombroses possibilitats d'acció i juga un paper molt important en el desenvolupament dels nens

 

FACTORS QUE INFLUEIXEN EN LA FORMACIÓ DE LA IMATGE CORPORAL

La formació de la imatge corporal és un procés dinàmic , en el qual el canvi d'un dels factors que la componen altera els altres. Al llarg de la vida aquesta imatge pot anar canviant cap a una major acceptació , o al contrari , cap a un rebuig total . El resultat final dependrà de la interacció dels factors següents:

-  El propi cos : Es refereix a totes les dades objectius possibles amb què es pot descriure un cos , així com l'aspecte funcional dels mateixos (que els òrgans funcionin correctament i que el cos estigui sa ) . Per exemple : 65 quilos de pes , 1.75 cm d'alçada, cabell ros , ulls negres , etc . S'exclouen les valoracions subjectives , com " malucs enormes " , "pèl fastigós" , etc .

-  La percepció del cos : En la formació de la imatge corporal té especial rellevància els aspectes als quals es presta una especial atenció i els que s'ometen . De manera que seleccionant els aspectes positius del cos probablement es crearà una imatge positiva i , per contra , si tan sols es perceben els aspectes negatius la imatge no serà satisfactòria . Funciona com un cercle viciós , les persones amb una mala imatge de si mateixos percebran més els aspectes negatius , i les que tenen una millor imatge corporal percebran més els positius .

També cal assenyalar que moltes vegades es produeixen distorsions , i les dimensions que s'imaginen no corresponen amb la realitat . La majoria de persones tendeixen a veure més grans del que són . Aquest error es produeix sobretot en les dones , que tendeixen a sobreestimar moltes parts del seu cos , especialment els malucs , cintura , cuixes i abdomen .

-  Pensaments sobre el cos : Fa referència a les actituds , creences i idees sobre el propi cos . Es pot limitar a les dades objectives ( "Tinc estries a les cuixes " ) , o judicis de valor ( "Com no estic prim , ningú em voldrà " ) . Altres pensaments fan referència a situacions on el cos té un paper fonamental , per exemple , anar a comprar roba , a la platja , al gimnàs , etc . Molts d'aquests pensaments poden ser erronis ( " Com que tinc tants grans , ningú vol ser el meu amic" ) i caldrà corregir- per sentir-se millor amb un mateix.

- Emocions en relació amb el cos : Si la percepció i els pensaments que es tenen sobre un mateix són errònies pot donar lloc a emocions pertorbadores . Així es poden sentir símptomes d'ansietat en comprar roba nova , de depressió per no perdre pes , enuig per no utilitzar una talla inferior o culpable per haver menjat un dolç . Cal identificar aquestes emocions per poder fer front.

-  Comportaments amb relació al cos : si la percepció , els pensaments i l'estat d'ànim respecte al cos són incorrectes , probablement els comportaments també ho seran . Les persones molt preocupades per la seva figura eviten situacions i intenten amagar el seu cos . Aquesta evitació reforça la imatge negativa que es té d'un mateix.

ASPECTES EVOLUTIUS DE L'ESQUEMA CORPORAL

Seguint les lleis de maduració nerviosa ( cefalo - caudal i proxim - distal ) , l'esquema corporal segons Ajuriaguerra s'estructura en tres períodes :

• Nivell viscut . Abasta fins als tres anys i Le Boulch l'anomena cos viscut , es caracteritza per un comportament motor global, les emocions estan mal controlades i són aquestes i les necessitats biològiques les que provoquen la motricitat . Fins als tres mesos no es diferencia el cos amb el de la mare ia poc a poc , i per mitjà del diàleg tònic que s'estableix amb la mare , s'arriba a la marxa ja les primeres coordinacions , els majors progressos són en el pla postural , és un esquema corporal fragmentari i parcel · lari . Es pren consciència del propi jo i s'adquireix el llenguatge , element determinant en l'aprenentatge i la relació amb els altres .

• Nivell de discriminació perceptiva . Abasta de tres a set anys i Le Boulch l'anomena cos percebut . Es produeix un perfeccionament de la motricitat global basat en les experiències de tempteig , sorgeix el predomini lateral i el control postural , hi ha percepció del propi cos i pot dirigir la seva atenció sobre la totalitat del cos i sobre cadascun dels segments . A partir dels sis anys afirma la lateralitat , té coneixement d'esquerra i dreta i pot controlar la respiració .

• Nivell de representació mental . Abasta fins als dotze anys i Le Boulch l'anomena cos representat . Gràcies a la presa de consciència del cos i els seus segments s'aconsegueix la independència dels braços i cames pel que fa al tronc , es pot relaxar de manera global i segmentària , pot interioritzar les possibilitats de moviment , arribant a un esquema corporal dinàmic o d'acció , el que Le Boulch diu cos operatiu , que considera l'objectiu principal de l'educació psicomotriu .

Per assolir aquesta última etapa cal:

- Bagatge d'experiències .

- Clima emocional adequat .

- Esquema corporal estàtic definit .

- Percepció i estructuració espai - temporal

 

FUNCIÓ REGULADORA DE L'ESQUEMA CORPORAL

Consciència i regulació del cos

-       Percepció i control del propi cos (imatge positiva, regulació del moviment, etc.).

-       Equilibri postural en diferents punts de recolzament.

-       Lateralitat definida i automatitzada.

-       Independència dels segments corporals en relació al tronc i uns amb altres (millor coordinació).

-       Possibilitat de controlar la respiració i de relaxar-se voluntàriament.

-       Control i equilibri de les pulsions o inhibicions estretament associades a l’esquema corporal. 

Representació del temps

-       Temps psicològic: consciència de la durada interior de les nostres accions motrius.

-       Temps físic: apreciació del temps pels instruments de la cultura (calendari, rellotge, estacions de l’any).

-       Temps fisiològic: “rellotge biològic” – regulació de les necessitats orgàniques (dormir, llevar-se, esmorzar,…).

-       Percepció dels intervals de temps: ordre i durada de les accions (estructuració temporal). 

 

Estructuració espai-temps

-       Representació de l’espai:

-       Espai pròxim: diferenciació del nostre cos envers l’entorn (el cos ocupa un lloc en l’espai).

-       Espai remot: diferenciació d’espais que el cos pot ocupar en funció de les possibilitats motrius autopercebudes (espai operant).

-       Estructuració temporal: inducció rítmica, discriminació cognitiva, execució motriu.

-       Presa de consciència de les relacions amb el temps: l’espera, els moments, la simultaneïtat i la successió.

-       Regularitat i alternança del moviment. 

ESQUEMA CORPORAL MAL DEFINIT

Dèficit de la relació subjecte-món exterior

-       Dèficit perceptiu: dificultats amb l’estructuració espai-temps (exemple: orientació en l’espai, atenció als límits del temps de les        activitats, etc.) .

-       Dèficit motor: poca destresa, poca coordinació.

-       Dèficit afectiu: inseguritat, baixa autoestima, violència i agressivitat. 

 

Activitats que ens poden ajudar

- Jocs

- Cançons

-Expressió corporal

- Teatre

- Dansa

- Visualització amb miralls

- (entre d'altres)