Construcció del coneixement de Jean Piaget
Piaget va centrar el seu camp d’investigació en la intel·ligència i el seu desenvolupament en la realització de les funcions cognitives. Per això, quan Piaget parla del desenvolupament es refereix al desenvolupament de la intel·ligència o al desenvolupament de les seves funcions cognitives.
D’acord amb la proposta de Darwin, segons la qual perquè un organisme sobrevisqui ha de ser capaç d’adaptar-se als canvis que es produeixen en el seu medi, Piaget considera la intel·ligència com una prolongació de l’adaptació biològica; així doncs, intel·ligència, des d’aquesta perspectiva, és la capacitat d’adaptació. Són intel·ligents aquells éssers i organismes que sobreviuen malgrat els canvis que es produeixen en el seu entorn.
Efectivament, el desenvolupament cognitiu de la persona té el seu origen en els canvis que es produeixen, en ella mateixa i en el seu entorn, des del moment que neix. El nounat té una inestabilitat i una certa desorganització, durant les primeres setmanes ha d’ajustar i coordinar les seves funcions fisiològiques per poder sobreviure en el nou medi.
Partint d’aquests fets, Piaget desplega tota una teoria del desenvolupament de les funcions cognitives de la persona quan passa d’una estructura donada (en el moment de néixer) a una altra estructura d’àmbit superior, i d’aquesta, al seu torn, a una altra d’àmbit superior.
Aquest procés es pot exemplificar amb la construcció d’una casa de tres pisos. L’edifici parteix d’uns fonaments que possibiliten l’edificació. La condició o el principi bàsic d’aquesta teoria és que no es pot construir un pis si, prèviament, no s’ha acabat l’interior.
Cadascuna d’aquestes plantes rep el nom d’estadi, al qual correspon una estructura mental pròpia, amb unes capacitats i unes adquisicions que el diferencien dels altres. Piaget distingeix quatre estadis en el desenvolupament de les persones.
L’individu, en el procés de construir o construir el seu coneixement, quan passa d’una planta a una altra, d’un estadi de coneixement a un altre? Igual que en el naixement, la resposta és quan està a punt, quan està preparat per fer-ho. Però, a diferència del naixement, per al qual només es requereix haver crescut i madurat nou mesos a l’úter matern, ara fa falta alguna cosa més de maduració i creixement: es necessita haver aconseguit un cert grau d’equilibri i organització mentals en cadascun dels estadis per poder passar al següent.
Aquest grau d’equilibri i organització mentals s’aconsegueix a través de successives i actives maniobres d’aproximació, incorporació i organització d’objectes o elements del medi extern a la pròpia estructura o, dit d’una altra manera, a través de successives adaptacions.
Cada adaptació està construïda per un mecanisme d’assimilació (incorporació d’elements externs a l’estructura mental de la persona) i un mecanisme d’acomodació (reorganització dels elements de l’estructura, després que s’hagi produït una assimilació).
L’adaptació seria un equilibri entre l’assimilació i l’acomodació. Expressat d’una altra manera, l’adaptació és un equilibri entre el medi extern (d’on obté els elements, l’assimilació) i el medi intern (la manera com es reorganitza l’organisme o l’estructura mental en front dels canvis que li ha provocat el medi, l’acomodació).
Perquè es puguin donar els processos assenyalats o, el que és el mateix, perquè es produeixi el desenvolupament intel·lectual de la persona, Piaget assenyala que els quatre factors següents són necessaris:
- Creixement orgànic i maduració dels sistemes nerviós i endocrí.
- Experiències en l’entorn físic, tant a nivell d’acció sobre els objectes, com a nivell d’abstracció de resultats obtinguts.
- Interaccions i transmissions en el medi social, en què l’infant participa activament i d’on rep, entre altres molts estímuls i continguts, el llenguatge.
- L’equilibració. És un mecanisme innat que organitza i coordina entre si els tres factors anteriors.
Sense aquests quatre factors, el creixement, la maduració i les experiències i interaccions no poden donar compte per si mateixos del desenvolupament de la persona. L’equilibració és una autoregulació de l’individu, a través de compensacions actives, com a resposta a pertorbacions o canvis del medi exterior. Aquestes compensacions actives poden, fins i tot, arribar a anticipar-se als canvis de l’entorn preveient-los.
El motor del desenvolupament, el que en definitiva possibilita el desenvolupament per a Piaget, són els canvis de medi, els quals provoquen les actuacions de compensació de l’organisme. És a dir, les causes innates i les causes ambientals intervenen per igual en el desenvolupament.
Idees principals
1. El coneixement mai és una còpia de la realitat: és una assimilació o una interpretació.
2. Les estructures operacionals tenen una funció substancial en la construcció del coneixement.
3. La construcció del coneixement segueix una línea seqüencial.
4. L’epistemologia del coneixement constitueix una aportació rellevant a la Psicologia, en tant, el fet de poder observar com es construeix el coneixement ens permet comprendre millor la seva naturalesa.
Els quatre estadis de Piaget
Estadis |
Característiques |
ESTADI 1 Intel·ligència sensoriomotriu De 0 a 2 anys aproximadament. |
- Intel·ligència pràctica, sense representació mental i sense llenguatge; és a dir, a través del moviment de les percepcions i de les accions sobre l’entorn. - L’infant pot descobrir, en un pla sensorial i motor, propietats de les coses. - Adquireix la noció de permanència d’objecte (les persones, els animals i altres éssers o objectes continuen existint encara que el nen o la nena no els vegin). - Formació dels esquemes (accions o moviments molt simples que l’infant repeteix, consolida i generalitza d’unes situacions a altres).
|
ESTADI 2 Intel·ligència preoperatòria De 2 a 7 anys aproximadament. |
- Intel·ligència verbal no intuïtiva, amb representació mental, que es recolza en esquemes mentals i en un sistema de conceptes (primer són preconceptes). - La seva funció simbòlica (capacitat d’evocar situacions o objectes absents) es manifesta a través de la imitació diferida, de la imatge mental, del joc simbòlic, del dibuix i, finalment, es consolida amb el llenguatge. - Dins el seu pensament màgic i, encara, egocèntric pot associar fenòmens o situacions amb relacions lògiques de causa-efecte. - Com que ha adquirit el llenguatge, pot pensar l’efecte de les seves possibles accions sense necessitat de dur-les a terme; i també pot distanciar-se de situacions o problemes immediats i pensar-los en un altre moment.
|
ESTADI 3 Intel·ligència operatòria concreta De 7 a 12 anys aproximadament. |
- Surt de l’egocentrisme i això li permet tenir un pensament més objectiu i raonar d’una manera més lògica. - Pot fer operacions, però sempre referides a una realitat concreta, a “objectes” concrets (físics, morals, afectius o socials). Aquestes operacions poden ser simples (classificar, seriar, comptar) o més complexes, com les espaciotemporals (referides a espai, temps, moviment, causalitat, geometria, etc.)
|
ESTADI 4 Intel·ligència operatòria formal De 12 a 16 anys aproximadament. |
- És el nivell més teòric i abstracte a què pot arribar el pensament i/o raonament. - L’adolescent pot efectuar operacions formals de caràcter hipoteticodeductiu (verificació empírica de les hipòtesi) i conceptualitzar-ne els resultats. - Gràcies a un ús dels conceptes més precís i formal, i al domini de les operacions sobre la realitat concreta, pot fer hipòtesis i raonar, no només sobre les coses reals, sinó també sobre les coses possibles
|
- …