Vocabulari i distincions importants

VOCABULARI

Desenvolupament: Procès de fenòmen qualitatiu i continu, lligat a l'aprenentatge, per el qual s'aconsegueixen noves funcions psicològiques en interacció amb el context físic i socio-cultural. Inclou una dimensió corporal, cognitiva i socio-afectiva. El nivell de desenvolupament és proporcional a la capacitat d'autorregular el comportament (caràcter conscient, intencional i voluntari).

Aprenentatge: Procès d'adquisició de noves pautes de conducta, més o menys permanents, per mitjà de l'experiència. Es defineix com la modificació del comportament.

Emoció: Procés i estat afectiu que revelen tant una manera subjectiva d’afrontar la realitat com un contingut de consciència determinat.

 

Sentiment: Estat afectiu que té per antecedent immediat una representació, afecció.Sentiment d'orgull, d'alegria. Coneixement immediat no explicable per les soles dades dels sentits, intuïció més o menys confusa que hom no pot justificar racionalment; pressentiment, intuïció, consciència.Tinc un clar sentiment de la meva llibertat. Estat de l'ànim afligit per un esdeveniment trist, dolorós.Amb quin sentiment plorava! T'acompanyo en el sentiment.

 

La psicomotricitat integra les interaccions cognitives, emocionals, simbòliques i sensoriomotrius en la capacitat de ser i d’expressar-se en un context psicosocial. (Wallon)

 

L’habilitat psicomotriu equival a l’adquisició de destreses perceptivomotrius, acompanyades d’un suport cerebral, per a realitzar determinades tasques, des de l’expressió del domini del cos fins a la manipulació de determinats instruments. (Núria Rajadell)

 

La psicomotricidad educativa es una forma de entender la educación, basada en la psicología evolutiva y la pedagogía activa (entre otras disciplinas), que pretende alcanzar la globalidad del niño (desarrollo equilibrado de lo motor, lo afectivo y lo mental) y facilitar sus relaciones con el mundo exterior (mundo de los objetos y mundo de los demás). (Javier Mendiara Rivas)

 

DISTINCIONS

Creixement-maduració-desenvolupament: El creixement fa referència al creixement físic, a l'augment quantitatiu del cos. La maduració fa referència a l'adquisició d'unes qualitats, un pes i una mesura adequada per desenvolupar una funció. I el desenvolupament fa referència al procès progressiu d'adquisició de funcions més complexes i funcionals per a respondre les necessitats de l'ambient. Implica el creixement i la maduració a més a més hi ha interacció.

Herència-experiència: Ens referim a herència quan hi ha una càrrega genètica, una càrrega biològica i a l'experiència quan un cos interactúa amb l'entorn.

Sincronia-heterocronia: La sincronia vol dir veure el desenvolupament en escala. Poder avançar si l'anterior esglaó està superat (desenvolupament en escala o plà japonés) i la heterocronia fa referència a que no tots els infants han de passar per els mateixos punts de desenvolupament, exemple:  no cal gatejar per caminar (desenvolupament en espiral).